Internet:
www.kielnhofer.at, www.kielnhofer.at/blog, www.timeguards.com , www.artpark.at , www.fotopark.at , www.lightart-biennale.com , www.contemporary-art.at
e-mail: manfred(at)kielnhofer.com
Geburtsdatum: 28. Jänner 1967
Geburtsort: Haslach a.d. Mühl
OÖ
Ausbildung:
Werkmeister Betriebstechnik 1989,
Höhere Technische Bundeslehranstalt Linz, Matura 1995. Kielnhofer ist
seit 2000 als freischaffender Künstler im Bereich Malerei,
Bildhauerei, Fotografie, Multimedia und in der Konzeptkunst tätig. Er
hat schon früh über Technik und Design den Zugang zur bildnerischen
Kunst erschlossen.
2000
Studienaufenthalt USA New York, Miami
2005 Stipendium Land Oberösterreich:
Atelier im Egon Schiele Art
Centrum Krummau CZ
2005 Gründer und Obmann der Galerie
Artpark, Fotopark 2006
2007 Stipendium Austria BMUKK /
Internationales Symposium –
Art Centrum CZ – Cesky Krumlov 100
Jahre nach Egon Schiele
2008
Ossana Italia, 11th edition of the international symposium of
sculpture on wood
2010 Light Art Biennale Lichtkunst Austria
2012 Sculpture symposium
Hartberg
|
|
|
Ausstellungen,
Solo shows:
2011 Time guards auf tournee in Basel, Venedig,
Festival of Lights Berlin, Art Point International Kunsthaus Innsbruck,
Wächterwanderung Schloss
Ort Gmunden
2010 Woka Lamps Vienna,
2009 Galerie Seywald Salzburg, Schloss Steyregg,
2008 Kunstgarten Graz, Kunst am Bau
Dianabad Wien,
2007 Die Wächter der Zeit /
Timeguards auf Welttournee
2006
Gründung Fotopark Linz, Konzept
Integrationsweltkugel auf Welttournee
2005 Gründung der Galerie Artpark Linz, Kunst in der
Natur / Land-Kultur-Projekt Enns
2004 Galerie der Gruppe Generali, Galerie Brauhaus
Freistadt, Kunst am Bau / Fassadengestaltung in Traun
2003 Airportcenter Salzburg 2002, Rosengarten
Pöstlingberg Linz, Schloss Ennsegg
2002 Giga Galerie Ansfelden,
Schloss Ennsegg, Arkade Linz, Atrium Linz
Filmproduktion Schattenperformance Hauptplatz Linz, Größtes Kinderbild
der Welt
2001 Galerie Linzer Kunstclub
Ausstellungsbeteiligungen,
Shows:
2012 Design_Raum_Kunst Messe Wien,
Designmonat Graz Galerie Bachlechner, Galerietage
Graz Kunsthandel
Bachlechner, Galerie Blaues
Atelier Graz, Art Stays Slovenia,
2011 Galerie Thiele, Nordart.de
Kunstwerk Carlshütte, Kunstraum Wien Thurnhofer, Kunstverein Passau,
Kunsthaus
Tacheles Berlin, Artstays
Slovenien, Kunstverein Grevenbroich
2010 Mobile-Galerie Hörsching,
Neuköllner Kunstsalon Berlin, Lightart Biennale Lichtkunst, Kunst und
Handel Graz, Galerie
Wuensch Linz, Kunstraum Wien
Thurnhofer, art fair contemporary art ruhr C.A.R., Art fair Berlin Art Tower
2009 Artpark Linz, Baltische Kunstmesse ArtVilnius, European Cultural
Capital,
Cass Sculpture Foundation, Kunstmesse Berlin Art Tower, Auteno Auctions
2008 Egon Schiele Art Centrum, Galerie
Fontaine Amstetten, Artpark Linz,
Black box gallery
Copenhagen / Linz, Galerie Kunst und Handel Graz
2007
Galerie Forum Wels , Skulpturengarten
Artpark
2006
Skulpturengarten Artpark, Fotopark
2005 Synagoge Krumlov CZ, Galerie
Artpark Linz
2003 Seeschloss Ort Gmunden
(Europäischer Kunstkreis), Rathaus Linz
2002 Citygalerie Linz, Kunstmesse
Salzburg, Internationale Kunstmesse Wien art vienna
2001 Gallery Tampere Finnland, Galerie
Linzer Kunstclub
2000 Allerton Art Gallery New York
(USA-Studienaufenthalt)
1999
Mitglied der Galerie Linzer Kunstclub
Kunstfestivals: Lightart Biennale Lichtkunst 2010, nordart.de
, kunstwerk-carlshuette.de , artstays.si
Kunstmessen, Art fairs: ArtSalzburg
03, ArtVienna 03, ArtVilnius
09, Berlin-Art
Tower 09/10, luxury please vienna 09, art fair
contemporary art ruhr C.A.R. 2010, ArtBasel 2011 Project , Design Miami / Basel, Liste, Scope, Volta
DESIGN_RAUM_KUNST
2012 – Wohnen&Interieur vienna
Sammlungen, Collections:
Switzerland, Slovakia, Salzburg Wals,
Saatchi&Saatchi New York, aso.
Publications:
www.mak.at/design, www.bbk.ac.uk,
www.artdaily.com, Egon Schiele Zentrum CZ, Basis-Wien, Kunstnet.de, artfacts.net, artprice.com, MutualArt.com, artnews.org, artnews.org , kunstaspekte.de, Künstlerlexikon art4public, Vernissage
Kunstmagazine 4/2008, Vernissage
Kunstmagazin 10/2008, Linz Aktiv 10/2008, Oestereichjournal 8/2008, S/T/A/R
Kunstsammlung im Artpark, wikipedia/kielnhofer, wikipedia/Artpark,
wikipedia/lightartbiennale,
vanarte.ch, americanartists.org, artparks.co.uk,
german-art-project, webmuseen,
Kunst
am Bau, ArtVilnius, European Cultural
Capital 2009, art-report.com, austria-lexikon,
kulturaustria, whoswho,
artist-info.com
, architektenleistungen.de,
artnews.org, freebase.com,
light-art.fr,
sculpture.net
, askart.com
, qwiki.com , qwi.ki , qwi.ki , sculpture.org
, arte.tv
, arte.it
, monthofdesign.com
, lightart-biennale.com
, artruby.com,
contemporaryart.com
, culturebase.org , kulturserver.de
, festival-of-lights.de
, artnet.com,
artnewsworldwide.com
, beyars.com
, artbrokerage.com,
artobserved.com,
artnet.de,
detnk.com, artstays.si,
Kunstverein Grevenbroich,
wikipedia/sculpture,
wikipedia/light_art,
auctionlot.info,
artlinkart.com,
eart.de,
synapse.net.au, wdr.de,
lt1.at, ngz.de,
artprice.com,
gallery-locator.com,
arcadja.com,
artintern.net,
artintern.net,
artplus.cz, looek.at, lex-art.de,
sculptsite.com,
eyein.com,
artfinding.com,
sculptureartists.org,
the-artists.org,
antiques.com,
artjob.org,
artwiki.org, jotta.com,
artlyst.com,
artinfo.com, wikicollecting.org, Documenta Kassel Archiv 2012
Film: Licht und Schatten, Timeguards Kielnhofer, Schloss Ennsegg, Artpark
Archiv public art projects: www.artpark.at/kind
www.artpark.at/landart
www.artpark.at/enns www.artpark.at/design www.artpark.at/ennsegg
www.artpark.at/rosengarten
Vertreten
durch, Represented by:
Linz:
Galerie Thiele, City Galerie, Kunsthandel
Freller, Mobile Galerie
Gall, ARTPARK contemporary art design
Salzburg: Galerie Seywald
Graz: Kunst und
Handel
Wien: Galerie Kunstraum Thurnhofer
England: Cass Sculpture garden, sculpture.org.uk
Die
zeitlichen Wächter
Der
umsichtige und vielseitige Medien- und Lichtkünstler Manfred Kielnhofer
bestätigt mit seinen zeitlosen Installationen „Die Wächter der Zeit“,
dass die Menschheit seit jeher aus historischen und mystischen Gründen
Beschützer hat. Nur sind die Menschen manchmal die größte Gefahr für
sich. Kielnhofer fasst dieses Vorlange nach Geborgenheit in jeder Phase
gut auf und zeigt durch seine Werke sehr viel Verständnis für die
aktuellen, wie historischen Befindlichkeiten seiner Umgebung. Mit
gekonnten Licht- und unterschiedlichen Materialkombinationen bestechen
seine Arbeiten.
Von Alexander Lass
The
Time Guards.
With his timeless installations “guards of time“, the thoughtful and versatile
media and light artist Manfred Kielnhofer shows that since the beginning
of time mankind has had protectors, both for historic and mystical
reasons. It only seems that man himself is a potential source of danger
for his own existence. In his works of art Kielnhofer deals with and
looks into the natural human desire for feeling secure. Thus his oeuvre
reflects genuine exploration, consideration and discussion of current as
well as historic moods and sensibilities of his social environment. His
works of art captivate with elaborate combinations of light and different
materials.
Der Mensch
steht im Mittelpunkt der Arbeiten von Manfred Kielnhofer. Die Formen des
menschlichen Körpers, sowohl in Ruhe als auch in Bewegung, betrachtet der
Künstler aus den unterschiedlichsten Perspektiven und hält sie für sein
Publikum fest. Die jüngsten Arbeiten verlassen die Körperlichkeit und
hinterfragen Entstehung, Ursprung und Urknall. Durch das “Verfließen” von
Farbe wird eine Distanz zum Gegenständlichen erzeugt. Es entstehen
abstrakte Bildkompositionen, die die Urgewalt unserer
Entstehungsgeschichte in individuellen Einzelstücken sichtbar und fühlbar
machen.
Jede Darstellung besitzt ihren eigenen Charakter und stellt somit ein
Einzelstück dar.
Durch die Einbeziehung des Umfeldes und der beeinflussenden Faktoren
setzt sich Kielnhofer verstärkt mit den “Raumkonzepten” auseinander. Es
gilt die Architektur zu entdecken und zu inszenieren.
Das neue
Projekt "timeguards" ist ein Resultat einer permanenten
Neugestaltung der Skulptur.
Die
Wächter der Zeit auf Welttournee.
Manfred
Kielnhofer - Timeguards / Spiritguards
Skulptur - Malerei – Fotografie
Manfred Kielnhofer ist ein Multitalent, er malt, fotografiert und
betätigt sich als Bildhauer im selben Ausmaß. Vor allem die letzten drei
Jahre waren fruchtbar, er beschäftigte sich mit der Methode der
Polyesterskulptur und fand zu außergewöhnlichen Lösungen. Seine
Faltenwürfe erinnern an mittelalterliche Madonnen in neuem Gewand.
Timeguards nannte er die erste Serie, Spiritguards gesellten sich dazu.
Ob Mumie oder Pieta, der Tod scheint in allen seinen Skulpturen eine
Allgegenwärtigkeit zu sein. Beinah kontrapunktisch seine Fotografie: Akt
der stilvollen Art, als Kalender 2010 ediert, ästhetisch und dennoch künstlerisch.
Er begnügt sich nicht mit dem bloßen Akt eines Hamilton, ihn interessiert
vor allem die Spiegelung. Dazu kommt die Malerei, überbordend auf der
einen, diszipliniert auf der anderen Seite, abstrakt das eine,
gegenständlich das andere. Er scheint mit allen Stilmitteln zu spielen
und sein Publikum immer wieder verblüffen zu wollen.
Text: Dr. Thomas Seywald
He is a
self-taught artist and works with many different mediums, such as
painting, film, photography, performance and sculpture. His works of art
focus on the human body with its different shapes and movements. Being an
important part of his work, the human figure is used as a “tool”, either
on a canvas or in a sculpture. "In my art I focus on human
nature". To me, the natural form and movement of the human body is
thought-provoking and a constant challenge. The different perspectives
and points of view is what I aim to capture and display in my work,
adding to it my personal touch.
SPOOKY
SENTINELS
Stephen Sokoloff
Arrayed
in a semicircle, Manfred Kielnhofer’s ghostly “time guardians” seem to
have abandoned themselves to infinite sadness. What do the life-sized
polyester figures represent? Are they bereaved women, meditating monks or
nuns or premonitory spirits sent to warn us of impending dangers? Are
they supposed to inspire awe, compassion or fear? The artist refuses to
tell us why he created them and if we dare to peer inside their cloaks we
discover only black emptiness.
The
garments with their many folds are vaguely reminiscent of those sculpted
by Rodin. Although the first ones Kielnhofer molded were gray and drab,
many of the newer generation display bright colors and cheerful patterns.
The artist now plans to equip some of them with interior lighting. To
emphasize their timelessness he photographs them in front of both ancient
castles and modern high-rises, usually at night.
Manfred
Kielnhofer, 41, has been operating the gallery “Art Park” in Linz,
Austria, since 2005. He is an abstract painter who used a naked female
body as a “canvas” for one of his best works. Under his guidance 1,500
eager youngsters produced the largest children’s painting in the world
(3,300 m²), which was displayed at many different places in Austria.
Another of his gigantic masterpieces (40,000 m²) was composed of
sunflowers and other herbs which had been planted in the middle of a
field of grain near the city of Enns. It could be best viewed from the
sky, but unfortunately the pilot Kielnhofer hired decided to fly off on
vacation before most of its “pixels” had blossomed and the farmer had to
harvest the creation before he returned.
Contact:
galerie@artpark.at
Web site: www.artpark.at
These Timeguards are the first in a series of works
based upon the theme of the 'time guardian.' Kielnhofer has gone on to
produce these pieces in bright and cheerful colours contradictory to
their sombre forms, an unexpected juxtaposition. The series on display at
the Cass Sculpture Foundation is part of his original treatment of this
imagery, in forms and colours meant to evoke a mystical feeling.
These forms are meant to resemble ancient creatures from another realm,
who, in ancient civilisations could have been credited with
disappearances, damnations and behavioral changes. Their eerie presence
certainly recalls the undesirable influence these forms might have
represented.
The shrouded forms pay hommage to the works of Auguste Rodin, through
their concern with character and emotion. The eerie nature of these
FIGURES derives from their vacant forms, they are at once deeply emotive
and disconcerting.
Manfred Kielnhofer was born in Haslach an der Mühl,
Austria.He currently lives and works in Linz, Austria where he opened the
gallery 'Art Park' in 2005. Kielnhofer is self-taught and his work spans
the mediums of painting, film, photography, installation, performance and
sculpture.
Kielnhofer's work is predominantly concerned with
the human figure, and its various forms and movements. The figure is an
integral part of his work, and he often uses the human form as a tool,
either in place of a canvas, or in a collaboration to produce large-scale
installations or performances.
Kielnhofer has exhibited widely throughout Austria
and his work has recently been featured in exhibitions in New York and
Miami. Kielnhofer's Timeguards represent the first of his works to be
exhibited in the UK.
Text: Cass Sculpture
Foundation www.sculpture.org.uk
The
most recent example that I came across in terms of my dichotomic
trajectory is figurative site specific sculpture installations, TimeGuards/SpiritGuards by
Manfred Kielnhofer. Cloaked in concrete-like or otherwise putrid
variegated cloth, Manfred Kielnhofer’s “time guardians” form sinister
groups that evokes many genres, from fantasy to mythology and the gothic.
The necromantic figures, based upon the ancient theme of the ‘time
guardian,’ depict beings from another realm who, in ancient cultures and
civilisations, would have been deemed responsible for paranormal
goings-on. The location and material of the figures dramatically changes
the connotation.
Maja Petrić
I get a wonderful dark sense. We as people always
think we count -that our faces represent everything about who we are - we
have no concept of what as come before our own selfish life timeline or
what will come after - no matter how much we as a people, politicians or
philosophers say our efforts are for a future. I appreciated your time
guards - time is continues, relationships change and our faces are our
masks - identities for society - I appreciate that in your art faces are
not there and identities become irrelevant - chilling, beautiful and
something I would love to think will exist 200 years from now.
www.myartspace.com comment: Olan Montgomery
|